Istraživanje mjesta događaja

Opis područja istraživanja i specifičnih aktivnosti

  • razvoj koncepta urbane sigurnosti
  • sigurnost povijesnih gradova
  • analiza stanja i politike sigurnosti
  • izrada smjernica

Kratki opis istraživanja za jednogodišnje razdoblje

Sustav urbane sigurnosti sačinjavaju državna tijela poput MUP-a, Civilne zaštite, Javnih vatrogasnih postrojbi, Gorske službe spašavanja i sl. kao i Vijeće za prevenciju kriminaliteta pri lokalnoj upravi i pojedine nevladine udruge. Za njihovo djelovanje nužno je uključiti i građane kako bi mogli pridonijeti većoj socijalnoj uključenosti, te uz strateško planiranje i upravljanje dovesti do više razine razvijenosti sustava urbane sigurnosti što grad čini sigurnim, uključivim i otpornim. Za razliku od uvriježenog, tradicionalnog poimanja sigurnosti, kao predmeta bavljenja uskog broja specijaliziranih državnih tijela, urbana sigurnost podrazumijeva aktivno sudjelovanje različitih dionika širokog spektra, od policije, lokalne uprave i samih građana. Njihova međusobna isprepletenost i uzajamnost u procesu prevencije kriminaliteta i očuvanja urbane sigurnosti, ključ je progresivnog djelovanja u području socijalnih problema, s tendencijom da se sigurnost učini javnim dobrom, koji svoje temelje vuče iz poštivanja temeljnih prava čovjeka, napose prava na sigurnost.

Ujedinjeni narodi donijeli su šest vodećih načela prevencije kriminaliteta od kojih socioekonomska uključenosti i aktivnosti orijentirane ka zajednici, zauzimaju posebno mjesto. Shodno uputama tijela UN-a i EU-a, 2003. god. u Republici Hrvatskoj započele su aktivnosti u smjeru osnivanja vijeća za prevenciju kriminaliteta na području lokalnih zajednica. Vijeća za prevenciju kriminaliteta u Hrvatskoj predstavljaju koalicije u lokalnoj zajednici u čijem se sastavu nalaze svi društveni subjekti koji na području svoje lokalne zajednice mogu utjecati na smanjenje kriminalnog potencijala u lokalnoj zajednici, odnosno mogu djelovati na postizanje veće sigurnosti u zajednici. S obzirom da se policija u zajednici znatno oslanja na uključenost građana, za takvu policijsku strategiju važno je pitanje povjerenja građana i njihove spremnosti na suradnju sa svim agencijama za provedbu zakona. No, do danas nisu dostupna niti javno objavljena istraživanja o strukturi, organizaciji, aktivnostima i rezultatima rada vijeća za prevenciju kriminaliteta u Hrvatskoj. Također, niti svi gradovi imaju Vijeća za prevenciju kriminaliteta niti na nacionalnoj razini postoji tijelo koje bi se bavilo pitanjima prevencije kriminaliteta.

Očekivani rezultati za jednogodišnje razdoblje

U kontekstu urbane sigurnosti ističu se dva važna područja: urbano planiranje i upravljanje urbanom sigurnošću. Urbano strateško planiranje omogućava lokalnim samoupravama da angažiraju društvene aktere, postignu konsenzus o politikama i projektima te potaknu partnerstva usmjerena na predlaganje, provedbu i ocjenu projekata. Inicijalno, upravljanje urbanom sigurnošću započinje opažanjem da neadekvatan urbani razvoj i lokalna uprava, zajedno s društvenom segregacijom, mogu rezultirati društveno neprihvatljivim ponašanjem Upravljanje urbanom sigurnošću zahtijeva involviranost lokalnih vlasti i zajednice u procesu detektiranja i anuliranja (višestrukih) uzroka i čimbenika koji pridonose urbanoj nesigurnosti te uspostavljanju mehanizama koji će pridonijeti zaštiti od kriminogenih uzroka i rizika.

ČLANOVI - NASTAVNO OSOBLJE ODJELA

Auto skica
Tajnik Odjela
ante.lozina@forenzika.unist.hr
021/510-181
Auto skica
Izvanredni profesor
zeljana.basic@forenzika.unist.hr
098 6794 58
Auto skica
Izvanredni profesor
ivana.kruzic@forenzika.unist.hr
095 1988 160
Auto skica
Docent
ijerkovic@forenzika.unist.hr
Auto skica
Asistent
anbanovac@forenzika.unist.hr
Auto Draft
Asistent